اما نکته این است که اگر سؤال شود با این منبع عظیم اسلامى و با این متد هزارساله‏ى تجربه شده و تحقیقِ حقیقتاً شگفت‏آور- که گاهى تحقیقات این فقها، از نظر ظرافت و دقت و ژرف‏نگرى، واقعاً شگفت‏آور است- و بخصوص آن فقه پیچیده‏یى که در شیعه است (فقه برادران اهل سنت نسبت به فقهى که در بین علماى شیعه است، آن پیچیدگى و فنى‏گرى را ندارد. این، خیلى فنى‏تر و پیچیده‏تر و عمیق‏تر است. البته، فقهاى ما کار عظیمى در این باب کردند که به‏هرحال، همه‏اش متعلق به اسلام است)، پاسخ ذرّه ذرّه و دانه دانه‏ى مسائل زندگى چیست؟ شما و همه‏ى ما در جواب خواهیم ماند. یعنى ما امروز به فراخور نیاز و استفهامى که وجود دارد، پاسخ حاضر نداریم. غالباً هم معادن عظیم و غنى از جنسهاى فاخر در اختیارمان است؛ اما پولى را که بشود در بازار دست این و آن داد و خرجش کرد، نداریم.

چه کسى مى‏خواهد این کارها را بکند؟ این، حرف من نیست؛ حرفى است که سالها در حوزه مطرح بوده است. اینکه کسى مثل جناب آقاى مصباح‏ (ادام اللّه بقائه و برکات وجوده) به این فکر بیفتند و بیایند روال کار شما را به وجود آورند، ناشى از این سؤال چند ده‏ساله در حوزه است.

سخنرانى در دیدار با اساتید، مسئولان، فضلا و طلّاب بنیاد فرهنگى باقر العلوم (ع)

01/ 11/ 1368

 

دعا مى‏کنیم که خداوند إن شاء اللّه به شما هم توفیق بدهد تا این راه را ادامه بدهید و وجود شریف جناب آقاى مصباح‏ و دیگر برادران مسئول و دست‏اندرکار این مؤسسه و اساتید و خدمتگزاران و محصلان و مشتغلان و فضلایى را که در آنجا مشغول هستند، حفظ کند و مشمول توفیقات خود قرار بدهد. إن شاء اللّه مشمول ادعیه‏ى ولىّ‏عصر (أرواحنا فداه و عجّل الله تعالى فرجه و صلوات الله علیه) باشید.

سخنرانى در دیدار با اساتید، مسئولان، فضلا و طلّاب بنیاد فرهنگى باقر العلوم (ع)

01/ 11/ 1368

 

 

مثلًا از آقاى مصباح‏ دعوت کنید و اصرار هم بکنید؛ یا مثلًا از شاگردان آقاى مصباح‏ دعوت کنید. خوشبختانه یکى از موفقیتهاى آقاى مصباح‏ یزدى در قم این است که ایشان برخلاف خیلى از فضلاى ما که فضلشان در خودشان منحصر مانده، فضلش در شاگردانِ خوب سرریز شده است‏

بیانات در دیدار با اعضاى «گروه ویژه» و «گروه معارف اسلامى» صداى جمهورى اسلامى ایران‏

13/ 12/ 1370

 

 

حکم انتصاب آیت‏اللّه محمّد تقی مصباح‏ به عضویت شوراى عالى مجمع جهانى اهل بیت (ع)

09/ 11/ 1370

بسم الله الرّحمن الرّحیم‏

 

حضرت آیت‏ اللّه آقاى حاج شیخ محمّد تقی مصباح‏

اکنون که بحمد اللّه مجمع جهانى اهل بیت (علیهم الصّلاة و السّلام) به عنوان کانون تلاش علمى و عملى تشیع تشکیل یافته و آغاز به کار کرده است، شایسته است برابر مواد اساسنامه‏ى آن، جمعى از برجستگان رجال علمى و چهره‏هاى موجه عالم تشیع، شوراى عالى آن مجمع را شکل بخشیده، با عضویت در آن، مسئولیت خطیرى را که براى اعضاى آن شوراى عالى پیش‏بینى شده، عهده‏دار گردند؛ لذا جناب‏عالى را که بحمد اللّه به صفات مزبور موصوف مى‏باشید، به عضویت شوراى عالى مجمع جهانى اهل بیت (علیهم الصّلاة و السّلام) منصوب مى‏نمایم.

سیّد علىّ خامنه ‏اى‏


حکم انتصاب آیت ‏اللّه حاج شیخ محمّد تقی مصباح‏ یزدى به ریاست مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى‏

08/ 07/ 1374

بسم الله الرّحمن الرّحیم‏

 

آیت ‏اللّه آقاى حاج شیخ محمّد تقی مصباح یزدى (دامت برکاته)

اکنون که بحمد اللّه مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (أعلى اللّه مقامه) در سایه تلاش پیگیر و موفق جناب‏عالى رسمیت یافته و به تصویب شوراى عالى انقلاب فرهنگى رسیده است، جناب‏عالى را که از برکات ماندگار حوزه‏ ى علمیه‏ ى قم و از چهره‏هاى موصوف و معروف به علم و عمل و جد و ابتکار مى‏باشید به ریاست و مدیریت این مؤسسه منصوب مى‏کنم. پایه‏ى این مرکز علمى و تحقیقى بر درک درست از نیاز زمان و تکالیف گران حوزه‏ى مبارک قم بنا نهاده شده است. این کار در عین آنکه استمرار تلاش خیرخواهانه‏ى کسانى است که از آغاز تأسیس آن حوزه‏ى علمیه در اندیشه‏ى تعالى و تکامل پیوسته‏ى آن بوده‏اند، سرآغاز فرخنده‏یى نیز براى اهتمام و اعتناء به راههاى ناپیموده و کارهاى ناشده محسوب مى‏گردد. یا توجه به احاطه و نکته‏دانى آن جناب، خود را از توصیه به کارهاى بایسته بى‏نیاز مى‏دانم و شما و همه‏ى همکاران هوشمند و دلسوزتان را به لطف و هدایت و فضل مستمر پروردگار متعال مى‏سپارم. امید است مشمول توجهات ویژه‏ى حضرت ولى‏اللّه الاعظم (روحی له الفداء) بوده باشید.

و السّلام علیکم و رحمة اللّه‏

سیّد علىّ خامنه ‏اى‏

8/ 7/ 74

 

مقام معظم رهبرى در بخش دیگرى از سخنانشان، نقش آیت‌الله مصباح یزدى را در هدایت طرح و برنامه این اردو حائز اهمیت خواندند و فرمودند: بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقاى مصباح را مى‌شناسم و به ایشان به عنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب‌نظر در مسایل اساسى اسلام ارادت قلبى دارم. اگر خداى متعال به نسل کنونى ما، این توفیق را نداد که از شخصیتهایى مانند علامه طباطبایى و شهید مطهرى استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم‌القدر، خلاء آن عزیزان را در زمان ما پر مى‌کند.

۱۳۷۸/۰۶/۱۳

دیدار دانشجویان شرکت‌‌کننده در اردوى آموزشى-پرورشى بسیج دانشجویى با رهبر انقلاب

 

بنده هم به سهم خودم قدر آقای مصباح را می دانم. واقعا می دانم که ایشان در کشور و برای اسلام چه وزنه ای هستند و حقا و انصافا ما امروز نظیر ایشان را – حالا به این تعبیر بگوییم – خیلی نادر نظیر آقای مصباح ممکن است وجود داشته باشد با این وزانت علمی و عمق علمی و احاطه و وسعت و با این آگاهی و بینش و صفا.

حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند: این سه جهت در ایشان جمع است هم علم هم بصیرت به معنای حقیقی کلمه و هم صفا. این سه تا با هم در وجود ایشان خیلی ارزشمند است خداوند متعال انشاء الله وجود ایشان را برای ما و انقلاب محفوظ بدارد و وجود ایشان را سالم بدارد تا همه بتوانند از برکات ایشان استفاده نمایند. خداوند کسان ایشان را، آقازاده های ایشان، همسر محترم، عروس ها و دامادها همه را مشمول لطف و هدایت خودش قرار دهد.


 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با ابراز خرسندی فراوان از تلاشهای عمیق مؤسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی افزودند: این مؤسسه خوب، جامع و کامل می تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.

ایشان با تجلیل از فضل و اخلاص و تقوای آیت الله مصباح یزدی وجود این کمالات را در مدیریت یک موسسه موجب افزایش برکات الهی خواندند و افزودند: خدمات و تلاشهای این مؤسسه، به شکل صحیح اطلاع رسانی شود.

دیدار مدیر و اعضای هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)

۱۳۸۹/۰۸/۰۳

مطالب مرتبط:

متن + صوت بیانات امام خامنه ای(حفظه الله) پیرامون شخصیت علامه محمد تقی مصباح یزدی